תצמיחו משהו טוב

לכבוד ט"ו בשבט - קבלו 10 המלצות לצמחים ידידותיים לנו ולסביבה שכדאי לגדל בבית

כל זמן הוא טוב כדי להכניס קצת טבע הביתה אבל החג הזה, שמאותת לנו שתכף אביב ושהכל עומד לצמוח ולפרוח מחדש, הופך את זה להזדמנות חגיגית. לכבוד ט"ו בשבט, מיזם האקלים של אוניברסיטת תל אביב הכין לנו המלצות מיוחדות לצמחים שממש כדאי לנו לגדל בבית. למה דווקא אלה? מפני שהם מועילים גם לנו וגם לסביבה.

 

חבורת מונעי פסולת אריזות

כל צמחי התה, בהם  נענע, לואיזה, מרווה ועוד, הם מצוינים להכנת תה טעים וריחני ויחסכו לנו רכישת קופסאות ושקיות תה שמייצרות פסולת מיותרת.

 

 

מעודדי הקהילה השיתופית

שתילת עצי פרי הדר כמו לימון, תפוז ופומלה במרפסת או בגינה תשמח את כולם. הם יספקו מזון לציפורים וגם יניבו פירות לכם ולחברים בשכונה.

 

מטהר אוויר ומגרש רעלנים

אין לך זמן להשקיע בטיפוח צמחים? מוכר.ת בקרב מכריך כ"רוצח.ת צמחים"? זה העציץ בשבילך: זמיה קוקוס הוא גם עמיד במיוחד וקל לגידול וגם ידוע בכך שהוא מטהר אוויר מרעלנים.

 

גם יפה וגם קולט גזי חממה

יש לכם גינה גדולה? שקלו לשתול עץ ממין כליל החורש. זהו עץ שגדל במהירות וחי שנים ארוכות. הוא יאצור את הפחמן בתוכו ויסלק אותו מהאטמוספירה. כשבוחרים עץ, חשוב לבחור במין מקומי שישגשג בתנאי האקלים שלנו.

 

מעודד דבורים והאבקה

ידעת ששליש מצמחי המאכל מואבקים על ידי דבורים וחרקים אחרים? שינויי האקלים גורמים לאובדן בתי הגידול של דבורים, לתחלואה שלהן ולחוסר תיאום בין הפריחה המוקדמת למועד ההאבקה. צמח הלילך הוא אחד ממיני הצמחים שחביבים על דבורים, וצבע הפרחים הסגלגל שלו משרה תחושת רוגע על כל מי שנמצא בקרבתו (בדוק. תנסו גם).

 

חסכוניים במים

צמחי תבלין כגון אזוב (זעתר), רוזמרין ולוונדר מותאמים לאקלים הארץ-ישראלי ומסתדרים עם מעט מים. בנוסף, כשמציבים צמחים זה לצד זה, הם נהנים מלחות הדדית, דבר שתורם לשגשוגם.

 

מרחיק מזיקים

רוצים להרחיק ג'וקים ללא הדברה? פזרו עלי דפנה במגירות! הגדלתם לעשות ויש לכם קומפוסטר? שתלו לידו שיח דפנה והעזרו בו לפיזור קבוע של עלי דפנה בקומפוסטר. עושה פלאים (תודו לנו אחר כך).

 

העניקו מתנה שמפחיתה צריכה

שוברים.ות את הראש מה לקנות לחברים.ות שיש להם הכל? פתרנו לכם את הבעיה. במקום לקנות עוד בגד או תיק - קנו להם.ן עציץ נחמד. גם יוסיף לעיצוב הבית וגם יפחית צריכה ויחסוך במשאבים.

 

מנעו הצפות

הגשם שיורד בערים נתקל במדרכות וכבישי בטון ואספלט לרוב ומביא להצפות. קרקע מחלחלת וצמחים עוזרים בספיגת עודפי הגשם. יש לכם חצר או מרפסת חשופים לגשם? הקימו לכם גינה. גם ירוק וגם מעכב את  זרימת עודפי המים.

 

התייעלו אנרגטית - הצניחו את הטמפרטורה

עצי צל מורידים את הטמפרטורה מתחתם בכ-℃5, הם מאפשרים לשהות בגינה גם בימים חמים במיוחד, מצננים את הבית וחוסכים בצורך במיזוג. שקלו לשתול בגינה עצי צל כמו הצאלון הנאה שפורח באדום, תוכלו לראות אותו ממש כאן, ברחבי הקמפוס.

 

תודה לד"ר מיכל גרונטמן ולפרופ' מרסלו שטרנברג על עזרתם בהכנת הכתבה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>